BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE
Wydatki zrealizowane w ramach bezpieczeństwa publicznego w 2021 r.
1 580 225 zł
-1,46%
do roku 2020
W 2021 r. na realizację zadań z zakresu bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej wydatkowano 1.580.225,39 zł. Znaczną część środków gmina przeznaczyła na finansowe wsparcie i refundację działań OSP (664.150,33 zł) oraz działalność Straży Miejskiej (605.155,54 zł). W ramach wydatkowanych środków 261.719,45 zł przeznaczono na zadania o charakterze inwestycyjnym. Kierunki wydatkowania środków w ramach bezpieczeństwa publicznego w 2021 r. przedstawiono poniżej.
Bezpieczeństwo w Kluczborku w 2021 r.
W ramach działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa mieszkańców, Gmina Kluczbork przekazała środki finansowe w wysokości 15.000,00 zł w ramach Funduszu Wsparcia Policji z przeznaczeniem na dodatkowe służby patrolowe na terenie gminy. Dzięki wygospodarowanym funduszom, wzmożone patrole policji odbywały się na terenie miasta o różnych porach z uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań społecznych. Dodatkowo przekazano 22.388,45 zł jako dofinansowanie do zakupu radiowozu dla Policji. W ramach Funduszu Wsparcia powiatowej państwowej Straży Pożarnej przekazano 10.000,00 zł na zakup samochodu pożarniczego.
DZIAŁALNOŚĆ STRAŻY MIEJSKIEJ W KLUCZBORKU
612
Liczba przeprowadzonych interwencji na podstawie zgłoszeń mieszkańców
w 2021 r.
98
Liczba mandatów karnych nałożonych w 2021 r.
523
Liczba udzielonych pouczeń w 2021 r.
42
Liczba udzielonych pouczeń w związku z przestrzeganiem przepisów COVID-19 w 2021 r.
110
Liczba przeprowadzonych kontroli w zakresie ochrony środowiska w 2021 r.
8
Liczba przeprowadzonych z Policją działań porządkowych w 2021 r.
pozostała Aktywność Straży Miejskiej w 2021 r.
Funkcjonariusze Straży Miejskiej zlecali i w miarę możliwości nadzorowali pracę przy czynnościach porządkowych, wykonywanych przez osoby interwencyjne, na rzecz Miasta i Gminy Kluczbork.
Kontrolowano place zabaw, boiska oraz miejsca przebywania dzieci i młodzieży pod kątem porządku i bezpieczeństwa w tych miejscach.
Straż Miejska brała czynny udział w działaniach poprzez informacyjne ogłaszane przez megafon z samochodów służbowych SM, kontroli przestrzegania nakazów i zakazów dotyczących ograniczenia i przeciwdziałania skutkom SARS-COV2, dostarczania pakietów osobom przebywającym w izolacji, na wspólnych patrolach i działaniu z KPP w Kluczborku skończywszy.
Strażnicy odłowili bezpańskie psy w ilości 36 szt. i przewieźli do azylu w Bogdańczowicach, przekazano 6 kotów bezpośrednio do adopcji lub pod opiekę do stowarzyszeń czynnie uczestnicząc w programie zapobiegania bezdomności zwierząt w naszej gminie. W zakresie padłych zwierząt (padliny) kontaktowano się z właściwą firmą utylizacyjną i nadzorowano odbiór.
Dokonano kontroli posesji wiejskich pod kątem stosowania się do uchwały Rady Miejskiej o utrzymaniu porządku i czystości na terenie Gminy Kluczbork. Skontrolowano ok. 90 posesji i punktów handlowych sprawdzając posiadanie kubłów na śmieci oraz rachunki z wywozu nieczystości ciekłych. W wyniku kontroli w zw. z art. 10 UCPG ukarano 11 osób (w tym 8 za brak rachunków za wywóz nieczystości ciekłych, 2 za pozbywanie się śmieci niezgodnie z ustawą i 1 za brak złożonej deklaracji). Przeprowadzono ok. 20 kontroli palenisk (w tym ukarano 8 osób z art. 191 ustawy o odpadach).
Współpracowano ze wszystkimi wydziałami Urzędu Miejskiego w zakresie kontroli czystości posesji, dostarczania przesyłek poleconych, a także konwojowania listów wartościowych i wartości pieniężnych (616).
Współpracowano z WSOiO w zakresie spraw dotyczących wymeldowań i przeprowadzono w tym zakresie 46 wywiadów sporządzając z nich stosowne notatki.
Współpracowano z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie przeciwdziałania bezdomności oraz pomocy osobom życiowo nieporadnym w wyniku czego 4 osób odwieziono do ośrodków w Bielicach i Pępicach . W okresie zimowym kontrolowano miejsca gdzie mogą przebywać osoby bezdomne oraz sprawdzano wszelkie sygnały w tym zakresie. Dokonano kilkudziesięciu konwojów wartości pieniężnych dla OPS w Kluczborku.
Współpracowano z Miejskim Zarządem Obiektów Komunalnych w zakresie egzekwowania porządku na terenach przez nich administrowanych oraz zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom MZOK podczas komisyjnych otwarć mieszkań będących w ich zasobach, Kontrolowano prawidłowość w wykorzystaniu lokali komunalnych (19).
W okresie wiosenno-jesiennym kontrolowano w różnych porach dnia kluczborski zalew, Kluczborskie Centrum „Bajka” park miejski, park „Dzierżona” i Rynek pod kątem porządku i bezpieczeństwa, przeciwdziałaniu aktom wandalizmu oraz spożywaniu alkoholu w miejscach zabronionych min. z wykorzystaniem monitoringu miejskiego.
Reagowano na łamanie przepisów ruchu drogowego min. pomijanie znaku B-1 w Rynku i ul. Piłsudzkiego.
Współpracowano z Zarządami Nieruchomości w zakresie pomocy w egzekwowaniu porządku i czystości na terenach przez nich administrowanych.
Współpracowano z innymi komendami SM w zakresie pomocy prawnej dot. przesłuchań sprawców wykroczeń z terenu Gminy Kluczbork popełniających wykroczenia na terenach całej Polski i odwrotnie.
Współpracowano z inkasentami MZOK (w ograniczonym zakresie w zw. z pandemią) pobierającymi opłaty targowe na targowisku miejskim w zakresie egzekwowania opłat od osób uchylających się od wniesienia stosownej za parkowanie.
Współpracowano z Strażą Graniczną w zakresie wymiany informacji o obcokrajowcach przebywających na terenie naszej gminy.
SM angażowała się w realizowanie nowego systemu gospodarowania odpadami na terenie Gminy Kluczbork poprzez kontrole poszczególnych posesji i podmiotów gospodarczych zgodnie z otrzymanym wykazem z Wydziału Ochrony Środowiska.
Współpracowano z wszystkimi służbami odpowiedzialnymi za zabezpieczenie przeciwpowodziowe na terenie naszej gminy (kontrola cieków wodnych, zabezpieczanie miejsc zagrożonych)
W okresie zimowym współpracowano z służbami odpowiedzialnymi za zimowe utrzymanie dróg i ciągów pieszych.
Straż Miejska uczestniczyła w spotkaniach Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku i jest jednym z realizatorów „Powiatowego Programu zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego na lata 2019-2025” (w ograniczonym zakresie w zw. z pandemią).
Komendanci uczestniczyli w szkoleniach z zakresu nowych uprawnień SM oraz zmian w przepisach prawa (w ograniczonym zakresie w zw. z pandemią - kontakt telefoniczny).
Współpracowano z firmą FB Servis w zakresie nieprawidłowości dotyczących gospodarki odpadami, swobody dojazdu do punktów odbioru śmieci.
Straż Miejska czynnie uczestniczyła w pracach i kontrolach Komisji do spraw zwalczania i przeciwdziałania alkoholizmowi (w znacząco ograniczonym zakresie w zw. z pandemią).
Straż Miejska nadzorowała obsługę i bieżącą konserwację monitoringu miejskiego, w tym dokonano wymiany uszkodzonej 3 kamer na nowe, 1 urządzenie UPS.
Monitoring w zakresie bezpieczeństwa, ładu i porządku był wielokrotnie pomocny SM jak i KPP w realizacji swoich zadań.
Wydano w roku 2021, zgodnie z zarządzeniem Burmistrza Miasta Kluczborka, 23 zezwoleń stałych na wjazd na drogi gminne objęte zakazem ruchu (B-1).
DZIAŁALNOŚĆ OCHOTNICZYCH straży pożarnych
Gmina Kluczbork zapewnia gotowość bojową jednostkom OSP realizując wyznaczone zadania wynikające z ustawy o ochotniczych strażach pożarnych. Na terenie Gminy występuje 9 jednostek OSP:
OSP Kuniów
OSP Bogacica
OSP Biadacz
OSP Kujakowice Dolne
OSP Kujakowice Górne
OSP Bąków
OSP Łowkowice
OSP Bażany
OSP Borkowice.
OSP Kuniów, OSP Bogacica oraz OSP Biadacz od kilku lat są wpisane i działają w strukturach „Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego”. Gmina Kluczbork zapewnia gotowość bojową tych jednostek finansując z budżetu:
polisy ubezpieczeniowe imienne dla strażaków-ratowników biorących udział w działaniach ratowniczych;
badania lekarskie okresowe dla strażaków-ratowników biorących udział w działaniach ratowniczych;
ubezpieczenia podstawowe OC samochodów specjalnych pożarniczych oraz AC;
ekwiwalent za udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym;
zaopatrzenie strażaków w umundurowanie i inne środki ochrony indywidualnej;
przegląd urządzeń;
bieżące drobne naprawy, konserwacje, przeglądy samochodów;
koszty paliwa i innych materiałów pędnych;
zakup nowych samochodów specjalnych dla jednostek OSP.
Z budżetu miasta 210.000,00 zł przeczono na zadania o charakterze majątkowym, w tym 20.000,00 zł przekazano dla OSP w Biadaczu na zakup hydraulicznych narzędzi ratowniczych. W ramach Programu Modernizacji OSP, dla OSP w Kuniowie przekazano dotację w wysokości 190.000,00 zł na zakup samochodu pożarniczego.
Źródło zdjęcia: http://kluczbork112.pl/
Źródło zdjęcia: http://kluczbork112.pl/
478
Liczba zdarzeń / interwencji OSP w 2021 r.
81
Liczba zdarzeń / interwencji pożarniczych OSP w 2021 r.
397
Liczba zdarzeń / akcji ratowniczych dotyczących miejscowych zagrożeń w 2021 r.
Źródło zdjęć: profil FB Ochotniczej Straży Pożarnej w Kuniowie.